fredag 26 april 2013

Syskonvagn

Nu när Leo skall få sitt första syskon har vi börjat fundera lite på syskonvagnar. Finns ju en massa massa att välja o vraka mellan. Skulle gärna vilja hitta en bra, prisvärd vagn, helst inte dyr. Har till och med tittat runt lite på begagnade syskon vagnar... Fast jag vet inte. Lönar det sig att köpa en begagnad vagn? Används syskonvagnar sist o slutligen alls mycket? Om dom använd mycket borde man kanske köpa en ny.. Har lite tittat på olika modeller från Phil & Ted, dom verkar så smidiga då dom har "korgarna" efter varandra, dom andra med "korgarna" bredvid varandra verkar så breda o klumpiga..?

Någon med erfarenhet? Släng gärna in en kommentar isf om allt som har med syskonvagnar att göra, prisvärda vagnar, onödigt köp, bäst enligt dig, begagnad/ny vagn, hur mycke dom används... Vore trevligt att få en liten översikt över syskonvagnar före man beger sig ut för att köpa en. :)

 



10 kommentarer:

  1. Vi köpte en phil & teds explorer syskonvagn när vi fick vårt andra barn (äldre var då 2,2 år) I början använde vi inte vagnen mycket då lillen inte tyckte om vagnen, och den äldre ville gå mycket. Vi flyttade dock utomlands efter julen och då har vagnen verkligen kommit i användning. Jag tror att en syskon vagn behövs om man går långa stärckor, är ute mycket och så vidare (i vårt fall iaf). Phil & teds är enligt mig bra eftersom den är så "liten" när barnen sitter bakom varandra, den är även super lätt att köra med, även när det finns en massa snö ute. Det är lätt för barnen att tupplura i vagnen eftersom det går att fälla ner ryggstödet. det som kanske är mer "negativt" enligt mig är att vagnen har luft hjul (vi fick t.ex. punktering igår), att det är ganska bökigt att ta ut/in bebis från vagnen när man har i en liggdel. Jag var t.o.m påväg att sälja bort vår vagn före julen, men är glad att jag inte gjorde det ännu. Det ser så mysigt ut när båda barnen somnat i vagnen på dagen, samtidigt :-)

    SvaraRadera
  2. Vi har också en phil&teds explorer, och jag skulle aldrig byta bort den! Den är som föregående sa, väldigt smidig och lättkörd, man vet att man ryms genom butikskassan, och om man tycker om långpromenader så är den oumbärlig! :)

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentarerna! Har sett att dom har många phil&ted vagnar vid Babycity i Karleby, borde kanske åka in dit nån dag o titta runt lite o ev. testköra! ;)

    SvaraRadera
  4. Vi har en Carena Double Swing till kidsen (2 år mellan). Betalade strax över 300 euro för den, ny. Köpte till liggkorg till babyn men den blev inte mycket använd då den mitt i vintern var alldeles för smal att få ner både baby och sovpåse i. Funkade lika bra att sätta i en mjuklift i sittdelen åt den lilla. Jag tycker att Carenan är smidig att röra sig med. Har testat både stad och land. Stora lufthjul gör att den rullar lätt fast den är fullastad med 2 vinterklädda barn, skötväska och inköpspåsar. =) Stora varukorgar har den också. Sittdelarna är också, enligt mig, rymliga. Min äldre (3,5 år) ryms ännu hur bra som helst (kan ännu växa en bit innan huvudet tar i sufletten). Ganska smidig att fälla ihop och ryms i ett stycke i vår normalstora sedan. Nackdelar med vagnen är att handtaget är fast och ganska högt och att sittdelarna endast är framåtvända. Men annars en helt ok vagn till ett helt ok pris. Kvaliteten på vagnen går ju inte kanske att jämföra med t.ex. phil&teds men, man får ju det man betalar för =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! :) Denna vagn verkar ju också smidig o bra.

      Radera
  5. Vi har också en Carena Double Swing och jag håller med föregående om allt! :)
    Jag använder vagnen varje dag när jag ska ut och gå eller när barnen ska sova. (1,7 år mellan barnen). Vi beställde vår vagn + en mjuklift från babystyle.fi. Det är som sagt en smidig, bra och ganska billig vagn och jag är nöjd med den. :)

    SvaraRadera
  6. Vi har också Carena double swing. 1 år 7 mån. mellan barnen. Jag har varit super nöjd med den. Om man tänker att jag betalade 299 euro från Vaunula.fi.

    SvaraRadera
  7. vi har också en carena double swing.smidig å lätt vagn att skutta..speciellt när man tänker på priset..dom brukar ha dom på erbjudande till 299 euro vi Hobby Hall :)

    SvaraRadera
  8. Såg just på Hobby Hall att Carena har kommit med en uppgraderad version av Double Swingen, Evo 2 hette den väl. Den har ställbart handtag och sufletter som går att dra ut längre (täcker barnen bättre)! 449 pengar kostade den där.

    SvaraRadera
  9. Tack för kommentarerna! Ska kika in carenas syskonvagnar! :)

    SvaraRadera

Med överseende att du anger ditt namn eller din webbadress när du kommenterar. Tack! ♥