tisdag 21 maj 2013

Karleby / Jakobstad?

29 dagar kvar idag till BF. Hoppas på lite kortare. Fast egentligen lite längre, håller på bli lite smått pirrigt. ;) 29 dagar, hur lite är inte det?

MEN, varför jag vill att babyn kommer lite tidigare, bara en enda dag före beräknat är för att BB i J'stad stänger 18.6 kl. 15. (Eller efrer det tas det inte in mera) Och vi har beräknat 19.6, dagen efter..

Sku så gärna föda i jakobstad, tyckte de va super där! Kokkola har jag ingen erfarenhet om men har hört att de e lite mer sjukhusaktig miljö där? Någon som fött där? Hur var det? Personalen? Jämfört med jakobstad? Skriv skriv skriv! Så ja inte behöver va så fundersam. :)

Skall nog dit och titta före, men ändå, jag är nog 99% inställd på att föda i j'stad. Borde få det till 50-50% eftersom att de finns lika stor chans att ja föder i stan som i kb. Leo kom ju också på beräknat så med lite tur kanske denna förlossning startar ett par dagar tidigare..Visst e de också vanligt att andra förlossningen kan komma igång lite tidigare? (Visst,visst,visst!?)

Sen ska ja på ultra imorgon, hoppas dom säger att babyn e redo att kika ut lite tidigare än väntat. :D fast de e väl bara önsketänkande.. Men man får ju hoppas!

Kommentera gärna så kanske jag får bort dendär pirripirr känslan i magen! Vill så gärna föda i Jakobstad. :)

17 kommentarer:

  1. Jag födde i Karleby,suuupernöjd med personalen å allting :D jag sa att jag är svenskspråkig så alla som tog hand om oss talade svenska..ifall jag får flera barn så åker jag nog till Karleby igenn :D

    SvaraRadera
  2. Under min förlossning så hadr jag 5 olika barnmorskor (förlossningen tog 2 skift)de hade så många patienter så de sprang in och ut under kryssningsskedet. Det kändes inte så tryggt när det var första barnet. Eftervården är jag inte heller så nöjd med, amningen fick man lära sig själv likaså med att tvätta babyn. De hade helt enkelt inte tid. Och så gick ju allt förstås på finska. Men annars var väl allt okej. Jag tror nog att det skulle gått bra om man hade haft lite erfarenhet, men det har man ju inte om man är förstföderska. Lycka till när det blir dags :)

    SvaraRadera
  3. säger som förra anonym. super nöjd med allt i Kokkola! finns inget att klaga på..fick själv första barnet för några veckor sedan. Fick hjälp med både amningen och att tvätta babyn. Men de har säkert mera tid nu än på sommaren då de är ihopslagna. All personal förstod svenska och kunde också prata...Dessutom får man ha besök i Kokokola, vilket åtminståne jag uppskattade.

    SvaraRadera
  4. Jag bleiv skitsur tå int vi fick ha besök på malmska. Mamm o papp va utaföri ryymi men de fick int koma in fast jag hört tå di tala på usido, di sto typ o vakta tills di for så di int sko koma in. Och vi hadd ju äntå eget rum, men nej! Men annars e vi nöjd :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va tråkigt :( vi hadd 5 olika besökar o int sa nan na. Både i rummet o i dagsalen. He säkert lite skillna på vem som e i jobb. :)

      Radera
  5. Vet du när dom öppnar BB igen efter stängningen? :) Är beräknad till den 1.8 och vet inte om jag också skulle behöva ställa in mig lite på att föda i kokkola... Första barnet är född på sin beräknade dag så denna gång kan det ju faktiskt komma ännu tidigare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr vet jag inte säkert, antar att dom har stängt otm juli också..fast är inte säker. Fråga på rdg, där vet dom nog! :)

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Jag blev igånglagt i Jakobstad förra somras en vecka före beräknad datum och största orsaken till igångsättningen var nog att jag vägra föda i Kokkola och jag är så glad att jag igen en gång fick föda på Jakobstads BB. Jag vet många som blev igånglagt av samma orsak som mig och det var int svårt att få övertala läkarn att man int vill föda i Kokkola. Vi var fyra Mammor på bb på samma gång som jag som blev igånglagt allihopa av ingen större orsak. Så jag tror nog att om du riktigt riktigt vill föda i Jakobstad så borde det int vara nå problem. Jag har två barn från tidigare som jag då kom igång med av mig själv ,fem dagar över beräknat datum men själv upplevde jag igångläggning som en mycket bättre förlossning den kändes tryggare och jag var mer förberedd på vad som komma skall,vi hann diskutera bedövning och önskemål jag hade under förlossningen före man var mitt uppe i det värsta sammandragningar så jag föder defenitivt igen med igångsättning perfekt förlossning enligt mig,förståss måste allting vara moget för igångsättning så detta kollade nog läkarn noggrant före han tog beslutet..:) Lycka till när det blir så dags..:)

    22 maj 2013 09:58

    SvaraRadera
  8. Jag födde min pojke med kejsarsnitt (Han var nästan 5 kg) vid Malmska och jag är supernöjd med den vård vi fick. P.g.a snittet fick våra föräldrar komma in i rummet och titta en stund, vi hade eget rum. Vi hann vara inne sammanlagt över en vecka så vi hann ha många olika barnmorskor men det kändes ändå tryggt och hemtrevligt med ett så litet bb. Om jag får barn igen vill jag definitivt föda i Jakobstad igen! :) Lycka till..

    SvaraRadera
  9. Tack, tack, tack! För alla kommentarer! Många som är nöjd över J'stad tydligen, lika så jag! Vi ska se nu hur känslan blir efter att vi varit och tittat till karleby bb, men står nog ännu för j'stad! Känns så tryggt o hemtrevligt där med trevlig personal, dessutom när man fött där engång förut. :) Vi får nog bara hålla tummarna att det startar ett par dagar tidigare. Och tack för alla Lycka till! :)

    SvaraRadera
  10. Jag är i samma sits som dej. Beräknat två dar efter de stänger och hoppas verkligen jag får före så jag slipper fara till kokkola. Har ingen egen erfarenhet av kokkola, vissa är nöjda över vården där. Andra säger det är trångt och att de int har tid med en, just då de har stängt här. Så just för att jag fick Theo på malmska och känner till bb här vill jag helst föda här. Men blir det kokkola ser jag det bara som en erfarenhet rikare. Smärtan e ju den samma. Man vet ju int före man prövat på. Lycka till. Sekärt ses vi i jakobstad eller kokkola. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut är det ju en erfarenhet att få testa på ett nytt ställe och visst kan Karleby va lika bra. Men jag är nog lite av en sån som helst drar det säkra kortet först och har svårt att välja nått annat än de jag är van vid. Det är väl det som skrämmer mig mest, att det är ett nytt ställe. ;) Ja säkert ses vi, lycka till till er också! :)

      Radera
  11. Jag blev akutsnittad med första barnet i Kokkola eftersom de hade stängt i J:stad. När det verkligen blev akut så var personalen otroligt duktig. Kan inget annat än lyfta på hatten åt dom. (tog 3min. att få ut barnet efter läkaren sa att det blir snitt) Men vården efteråt är jag alls inte nöjd med. De hade överfullt, t.o.m. barnsängarna var slut. Jag måste ha barnet i min säng hela första natten trots att jag hade blivit snittad och varken kunde svänga mig eller sätta mig upp. Med amningen han de inte heller hjälpa till med så mycket. Men det som är bra med Kokkola är att man får ha besök och att man äter med andra mammor i matsalen, så jag tror nog att du skulle trivas i Kokkola också eftersom man inte behöver lika mycket hjälp när det är andra barnet. Lycka till !! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Positivt med bra vård när det gäller men vad tråkigt att det var så fullt! Självklart är man mera erfaren med andra barnet men man vill ju inte ändå ligga på en överfull avd. utan jag tkr man behöver lite lugn o ro efter förlossningen, lika så alla babysar där. Roligt att man har sällskap av andra mammor i matsalen. Det enda negativa från Jakobstad var nog att man inte såg skymten av en annan mamma. Väldigt ensamt tyckte jag de stunder då man inte hade besök eller mannen runtom sig, ibland skymtade man nån barnmorska i korridoren men det var nog allt :D Så lite "långtråkigt" blev det nog allt o man fick snabbt hemlängtan. Men de beror väl också lite på hur sällskapssjuk man är och på hur "bra i skick" man är efteråt. :)

      Radera
  12. Jag fick första barnet i jakobstad med andra barnet så hade de stängt i jakobstad så ja måsta fa ti kokkola. Då vi kom in på natten så blev det undersökning som vi fick vänta på i en timme, sedan blev vi flyttad till förlossningssalen...där låg vi ensam hela natten, två gånger kom barnmorskan in å fråga hur det går (vi hade ju nog klocka att ringa på om de sku ha vari nå skillt)men man hörde hur de pep i alla hörn och barn som skrek så vi ville int "störa" eftersom vi tyckte att det gick ganska bra ändå med värkarna.Sen när krystningsskedet börja var de nog på plats hela tiden :)På morgonen hade det fötts 11 barn den natten så int konstit de int hade tid med en!Vården efter så sko man nog helst klara sig själv (det var bara en sköterska som kom in till en om hon jobba å fråga hur det går annars så sko man ringa på om man ville nåt)Eftersom det var andra barnet så tyckte jag att det gick ganska bra (man har ju lite erfarenhet)men oj va jag tyckte synd om förstfödeskorna som int fick den hjälp de behövde)De positiva var att det är gemensam matsal,rolit att träffa andra mammor...tiden går ju lite fortare om man har nån att prata med mellan varven :)Skulle jakobstad ha öppet nästa gång sko jag int tveka att fa dit,där blir man nog mer "omhändertagen"!Annars tror jag nog kokkola e bra men då jakostad stänger blir nog trycket på kokkola nästan för stort då alla ska dit och föda så de hinner inte riktigt ge det de behöver åt en (man ska nog helst klara sig själv efteråt)Personalen var nog helt ok...vi fick nog för det mesta svenskspråkig betjäning men nog fanns det situationer när de inte kunde svenska så då var det bara att försöka knagla sig fram på den dåliga finska jag har :) Önskar Dig/Er lycka till då det är dags, (blir det kokkola så kanske det inte föds 11 barn det dygnet så kanske ni får känna att de "hinner med")Int vet jag om du vart nå klokare men dähär va min erfarenhet av kokkola!

    SvaraRadera
  13. Om jag får flera barn hoppas jag att få föda vid Malmska, den största anledningen till det är att det finns väldigt liten chans att få eget rum vid Kokkola. Jag kan inte tänka mig att dela rum med andra nyblivna mammor och deras bebisar.

    SvaraRadera

Med överseende att du anger ditt namn eller din webbadress när du kommenterar. Tack! ♥