fredag 7 juni 2013

Glada gubbar! o arga.

Tummen upp för dom som kommit på att det skall börja markeras glada o sura gubbar för butiker, kiosker och matställen för livsmedelshygienen! Detta för att vi kunder o konsumenter lättare skall kunna hålla koll på hur dessa lokalers hygien och livsmedelssäkerhet fungerar. Resultaten kommer snart att dyka upp på oivahymy.fi och 2014 måste företagen offentliggöra betyget vid dörren till verksamheten.

Dom senaste veckorna har jag träffat på flera fall, ett av dem senast idag, var jag blivit äcklad och besviken över hur det serveras o säljs mat hit och dit. För ett par veckor sedan handlade jag en take away lunch box åt pappa från Asian garden, när han väl påbörjade sin SISTA friterad kyckling upptäckte han en mindre aptitretande insekt i den. Yummi. (och nej det var nog ingen tvekan om att det skulle ha varit något annat.) För ett par veckor sedan handlade vi vid strandis, åt gladerligen upp det vi köpt och upptäckte att gurksalladen var flera veckor gammal. Och ett till exempel var idag på Mama Ethiopia var vi blev serverade ETT år gammal limsa, gissa hur gott det var..

Allt detta inom bara några veckor. Härefter sätts nog inget i min mun fören jag haft en noga genomkoll av maten på faten och datumen. Man kan ju dessutom faktiskt bli supersjuk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Med överseende att du anger ditt namn eller din webbadress när du kommenterar. Tack! ♥