tisdag 18 februari 2014

Rutiner

Resan till Thailand var suverän med vad gäller rutiner för oss. Före vi åkte dit vakade vi flera timmar om nätterna med Miranda. Hon somnade någorlunda bra om kvällarna men vaknade mitt i nätterna o kunde va helt pigg i flera timmar tills hon till slut tröttnade o somnade om pånytt. Leo vaknade också varje natt en till två gånger. MEN, från första dagen i Thailand sov dom båda hela natten, lika så dom 2 kommande veckorna där! Miranda vaknade förstås då hon ville ha mat men somnade genast om efteråt. Leo sussade gott hela nätterna! Och detta fortsatte då vi kom hem! Nu somanr Miranda lätt till flaskan på kvällarna, vi behöver inte längre stå o vagga henne med blåsor i händerna. Hon vaknar en till två gånger om nätterna och vill ha mat men somnar om och sover bra till morgnarna. Leo sover dom flesta nätterna utan att vakna, ända till 8-9! Varje natt. Altså helt otroligt. Så för oss behövdes det tydligen att få komma bort, bryta de gamla rutinerna och få skapa nya.


Tyvärr har jag inget annat svar åt dig Sanna som funderade hur man får sitt barn att sova hela nätterna. Jag vet hur jobbigt, frustrerande och tröttsamt det är att vaka natt efter natt och ingenting hjälper. Speciellt också om mannen skall upp tidigt till jobb och man hamnar vaka själv dom flesta nätterna. Innan resan var jag såå trött och utmattad att jag inte ens kunde njuta av att vi skulle ut och resa, var så nära på gränsen var eviga dag att bara sätta mig ner o börja stor böla åt minsta lilla gnäll från barnen. Men i och med att barnen började sova ordentligt (=mer sömn åt mig) orkar jag mycket mer i hemmet nu, jag uppskattar saker mycket mera, glädjs över små saker och framför allt, orkar skratt, leka, höra på gnäll o ha roligt med barnen. SÖMN är verkligen livsviktig för att man skall orka! Vi mammor är verkligen stålgjorda supermammor men vi behöver också få sova för att orka och för att få må bra!

Har ni några tips på hur man får barnen att sova hela nätterna? 

Kommentera gärna o dela med er av era erfarenheter för att hjälpa andra i samma situation.

4 kommentarer:

  1. Matheo försökte nog slå rekord i hur många gånger en baby kan vakna per natt när han var riktigt liten. Nu när han är lite äldre så var det mera mat om dagen som hjälpte. Större portioner gröt på morgon och kväll, både lunch och middag, och ibland en frukt där emellan. Sen ersättning efter varje måltid. Nu sover han hela nätter, och det är bara i undantagsfall som han vaknar och vill ha flaska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sköönt då dom sover hela nätter! Miranda äter no så myki vi bara får i henne, men hon e int så matglad av sig så de blir mest små portioner rätt så ofta ist. :) Har börjat köpa välling nu som hon får som "extra" mellan varven, då hon hellre dricker än äter fast föda! :)

      Radera
  2. Tack för svar. Vi ska fortsätta kämpa vidare. Annars får jag sova sen då jag har blivit gammal ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till! Håller tummarna för er att det skall vända snart. :)

      Radera

Med överseende att du anger ditt namn eller din webbadress när du kommenterar. Tack! ♥