onsdag 29 oktober 2014

Vanilj- & Hallonmoussé

Vaniljmoussé
2dl vispad grädde
200gr mascarpone
2dl mjölk
vaniljsåspulver
1tsk vaniljsocker

Använder mig av gammaldagsvaniljsås i pulver form, vispar ut lite mindre än en hel påse pulver i 2dl kall mjölk, när krämen tjocknat till ordentligt så rör jag ihop med mascarpone och tillsätter vaniljsockret (elvisp underlättar). Sen rör man bara ihop vaniljröran med den färdigvispade grädden lätt men ordentligt. 

Hallonmoussé
200gr hallon
½dl socker
½dl vatten
4gelatin blad
2½dl vispad grädden

Ställ gelatinbladen i blöt. Koka upp hallonen med vattnet och sockret och kör ett varv med stavmixern. Ta av plattan och krama ur de mjuka gelatinbladen och rör ner dem i kastrullen. Ställ kastrullen svalt. (För att snabba på brukar jag ställa kastrullen i lite kallt vatten). När hallonblandningen är helt kall vispar jag ihop den med den färdigvispade grädden.

Hallonen går riktigt bra att byta ut mot andra bär som te.x. jordgubbar, beroende på vad man vill ha för moussé. Moussérna passar ypperligt som tårfyllning men passar också bra som efterrätt! Bara att garnera med lite bär då eller nått annat gott! 

Andra tidigare recept och matbilder hittar ni i sidospalten i kategorirutan under mat.
Vill ni se lite tårtor jag gjort hittar ni också dem i kategorirutan under tårtor.

7 kommentarer:

  1. Va har du för botten på tårtorna? och vad väter du bottnet med? Sku du kuna förklara lite hur du lagar så att säga innehållet? Ja ska snart laga en tårta å jag är värdelös på sånt så lite hjälp på vägrn vore roligt! Å tcak för en bra blogg. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en tårta att fixa nu till helgen så då kunde ja göra ett litet steg för steg, från hur jag börjar tills hur jag slutar, om det låter intressant? :) Roligt att du gillar bloggen, kram!

      Radera
    2. Ja de låter super! Tusen tack för att du tar dej tiden till det, så kanske min tårta är ätbar ;) Kram.

      Radera
  2. Och använder du dej av marsipan eller sockermassa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sockermassa alla gånger, då den är så smidig att jobba i + att utbudet på färger är större! :) Har fått en förfrågan förr kommer jag på nu om vilka redskap o sånt ja använder o varifrån jag köper dem, så ett sånt inlägg kommer också dyka upp!

      Radera
  3. Underbar blogg! Högst på listan :)

    SvaraRadera

Med överseende att du anger ditt namn eller din webbadress när du kommenterar. Tack! ♥