onsdag 31 december 2014

Årsresume 2014

Januari 2014 bjöd på lite snö. Så kälkarna prövades de få dagarna det var vitt på marken. Överlag var vi mycket utomhus och njöt trotsän det fattiga vinterväder vi hade. I Januari väntade vi och ställde oss inför Thailandresan också. Två veckor utomlands med en 7mån baby och en 2åring. Resan hade sina ups and downs men lämnade ändå fina minnen efter sig. Och överlag gick allt super under resan.

Första Februari var vi hemma igen från resan. Vistades mycket utomhus fastän snön höll sig på avstånd. Allahjärtansdag hade jag överraskat mannen med en natt på tumis på kantarellis i vasa, där bubblade vi, åt gott, bastade och bara hade det allmänt gott. Februari gick också i inrednings tecken. Barnrummet skulle få en ny lyft med en massa nya funktioner, så det planerade vi också inför. Huset allmänt fick sig ett lyft här som där.

Mars var en händelserik månad. Det fixades mera i hemmet och vi började smått förbereda inför våren. Barnrummet färdigställdes och jag plockade in björkkvistar till sovrummet.  Många av Mars-dagarna spenderades utomhus, vi njöt av den första glassen i första vårsolstrålarna, vi picknickade utomhus och plockade fram grillen och grillade korv om dagarna. Vi följde med isbrytningen och så besökte vi fäboda för årets första gång. Och ja, en hel del fastlagsbullar stoppade vi också i oss.

April bjöd också på mycket. Isen var borta så fram letades kast- o metspön. Vi tillbringade de flesta dagar utomhus i det underbara vårvädret. Den årliga vårmarknaden besöktes, små trullen trullade runt lite på påsk, vi påskpysslade och började smått förbereda för sommaren på terrassen. Jag och mina vänner ordnade också med vårloppis som blev väldigt lyckad. Några Diy-projekt färdigställdes och lite vårnyheter beställdes hem till barnens rum.

I Majmånad följde det en kalasandet efter det andra. Mycke tid spenderades utomhus. Vi köpte äntligen hem vackra sommarblommor, jag gjorde ett par festfrisyrer och sen examenstårtor. Vi påbörjade vårt grönsaksland som nästan blev ett evighetsprojekt men som färdigställdes i mitten av sommarn ändå. Vi fikade på massa godsaker utomhus i vårsolen, gjorde sånt vi bara hade lust och ork med för stunden och njöt till max.

Juni startade vi upp med att mannen fick semester. Vi solade o badade o njöt av det fina Juni-vädret. Många dagar spenderades vid Evijärvi var Jannes mommo o moffa har sitt smultronställe. Miranda inveg sina sommarklänningar, jag gick runt i bikini och gossen njöt av glass. Vi firade midsommar hemma hos oss med fina vänner, vi lunchade på plättar ute i solskenet, var på tumistid med gossen till tropiclandia och så firade vi också Junibarnen. Sköna sommar.

Juli fortsatte i samma bana som Juni, med sol, bad och små utflyker. Morgonfrukost ute i solen de morgnar solen sken. Strandhäng varvat med villahäng. Grillen minns jag också att gick het. Sen var det också i Juli som det blev tjejweeken i tampere kryddat med suite, shopping, god mat och skratt. I Juli hann vi också med lite husbilssemester och när månaden närmade sitt slut beställde vi hotell o flygbiljetter till hela familjen + Anna för att få förlänga sommaren lite i September. I Juli gick vi också på Jakobsdagar och så blev det släktträff vid Evijärvi.

I Augusti åkte vi och hälsa på min bror som bor i Åbo, där stannade vi i några dagar.  Vi kollade in åbo stad, shoppade lite, besökte nådendal och njöt på stranden. Före vi åkte hem från Åbo blev det också en dagskryssning över till Åland med barnen. Vi gick också på Augustibröllop. Strosade runt i sommarkläder och bikini ännu, då Augusti ännu var en så varm månad. Vi hade grillfest hemma i Lepplax, gick på våffelcafé, gick på juthbackamarknad och spotlight, var ute i svamp- och bärskogen, åkte på romantisk jaktdate med mannen, gjorde ett samarbete med larsmo kommun på köpmanholmen och i slutet av augusti bodde vi några nätter ute vid fäboda i en stuga före det till slut blev dags att fira villaavslutning.

I September fortsatte vi med utomhuslivet. Plockade svamp och bär, metade fisk och körde fyrhjulare. Femte September blev det en veckas all inclusive på Kos med Jannes syster som barnvakt med. En helt underbar vecka med sol, bad, cruising och besök över till turkiet. Väl hemma igen fortsatte vi var vi slutade. Jag ordnade höstens första hemmaparty, vi fixade höstterrassen i skick, besökte café skorpan och skolparken och bara njöt av det fina höstvädret som föll sig på.

Oktober började medföra lite fler inomhusdagar. Höstdeppisen smög sig också på. Vi pysslade på hemma med inomhussysslor, bakade, ritade, fixade med kulor och pärlor och gick bara ut när vi orkade och då vädret tillät. I Oktober tog jag mig också på den första bloggträffen i Jakobstad. Jag hade några tårtbeställningar, vi bakade en del, umgicks med familj o vänner, blev bjuden på mini spa-kväll, hade klassträff hemma hos oss, besökte loppisar och myste till det när höstmörkret smög sig på. I Oktober började också planeringen av den glamourösa bloggjulfesten

I November hände det lite mer, speciellt inom bloggvärlden. Två vip-kvällar blev jag bjuden på och så var det dags för den fina bloggjulfesten. I November fyllde också gossen tre så kalas i all ära blev det också. Jag, min mor och lilldamen åkte ner till H'fors för att slappa lite, där bodde vi två nätter på hotell, åt god mat, shoppade lite och sen tågade vi vidare till åbo för att träffa min bror. Sen blev det också lite inomhusfix, vi bakade pepparkakor, besökte lite loppis, tände en massa ljus och fortsatte med höstmyset och deppet.. Lillajul firade vi också såklart, med liten gran och lite paket till barnen.

December startade jag upp med flunnsa, så från att ha varit hösttrött gick det över till att va extra hösttrött. Vi picknickade iaf utomhus i väntan på snön, målade om lite inomhus, hade tjejkväll och bara gjorde sånt som lustade och sånt vi orkade med för dagen. Tillslut kom den efterlängtade snön, flera dagar spenderades utomhus, kälken och skidorna testades, vi satte upp julbelysning och började smått förbereda inför julen som tillslut knackade på dörren. En fin jul fick vi med nära och kära, och hösttröttheten började äntligen försvinna! Nu inväntar vi bara tolvslaget för att få starta år 2015, förhoppningsvist ett lika bra, om än inte ett bättre år! Tack för 2014, ett väldigt fint år vi fick va med om.