måndag 8 december 2014

Låt killar vara killar och tjejer tjejer, åtminstone för barnen!

Altså suck. Tittade Sveriges nyheter igårkväll då det plötsligt dök upp att man i en lågstadieskola i år skall rösta fram en kille till Lucia. Altså wtf? Detta är helt absurt i mina öron, men förvånar mig dock inte en gnutta. Tar fram skämskudden och tänker att har vi inte kommit längre år 2014? Att införa könsrollen hen till de små barn tycker jag redan borde räcka gott o väl till att förvirra dem, men att börja rösta fram manliga Lucior på hetaste allvaret tycker jag är så löjligt. Nej hörni, ja tror de minsann e dags för oss vuxna att börja stå på våra ben, visa barnen stabilitet och trygghet och inte låta dem växa upp i en osäker miljö med instabila föräldrar som förvirrar dem. Jag kan ju som förälder inte låta bli att fundera på hur detta kommer påverka våra barn, hur deras framtid och miljö kommer se ut när de är vuxna. Nej låt barnen vara barn för att bygga upp en stabil och säker framtid!


13 kommentarer:

  1. Håller helt och hållet med dig!

    SvaraRadera
  2. Håller helt med dig! Jag tycker det här med hen har blivit allt för stort och onödigt!
    Låt flickor vara flickor och pojkar vara pojkar för det är så det är. Jag ser inget fel i det!

    SvaraRadera
  3. Alltså... Detdär med hen fattar jag int varför folk har problem med? Det används ju när man inte vet om t.ex. läkaren var en man eller en kvinna då säger man hen istället för "han eller hon" inte svårt alls enligt mig.. Handlar ju INTE om att pojkar int sku få vara pojkar eller flickor int flickor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. precis.. folk verkar tro att det är nått nytt kön eller nå.. löjligt

      Radera
    2. Nå läkaren presenterar ju sig alltid så då hör man ju på namnet om det är en man eller kvinna. Kommer själv aldrig att börja tala om "hen" när jag talar om folk.

      Radera
    3. Håller helt och fullt med josse här. Om kvinna får va kvinna å man får va man så behövs här inte heller något ord för något mittemellan. Det har alltid varit skillnad på pojke och flicka, man och kvinna och så ska det förbli. Varför börja ändra på något som är så självklart.

      Radera
    4. Att i olika samanhang som du Carro beskriver tycker ja såklart det är ok att använda sig av hen, lika så i skrivande syfte då man inte vet könet eller när en text beskriver/handlar om båda könen.

      Att det är nått nytt kön fattar jag nog (för hur skulle det kunna va det!?) men att en del vill kalla sina barn/ uppmuntar andra att använda hen i genusfråga för att sudda ut betydelsen av hon och han tycker jag är absurt. (Te.x. att låta barnen växa upp med att kallas hen för att sedan kunna välja sitt egna kön). Det är den delen av hen som sticker mig i ögonen, och den delen jag tror folk fått om bakfoten.

      Radera
  4. Ursäkta kommentaren som är skriven 09.36 var tänkt som en skilld kommentar. Inte ett svar åt carola ekman.

    SvaraRadera
  5. Läste inlägget och tar fram skämskudden och tänker att har vi inte kommit längre år 2014? Hur vi får "en stabil och säker framtid" genom att tvinga in barn i fack enligt bokstavligt över 100 år gamla normer är för mig en gåta. Tvärtom oroar jag mig över vår framtid då vuxna personer (föräldrar!) uttalar sig i frågor de uppenbarligen inte vet fakta om och dessutom blandar ihop både sakfrågor och argument i en salig blandning. Har ibland kikat in här på bloggen pga fascination över lalaland-känslan jag upplevt i denna blogg, men nä, slutar nog kika in nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt att du känner att du vill lämna bloggen för att vi inte delar exakt samma åsikter. (Tycker var och en borde få ha sin egen åsikt om vadsom utan att bli trampad på tårna.) Och att vi tvingar in barn i olika fack är väl nog inte nått vi gör, det är väl bara så det är, att vi är hon o han och låter det vara så. :)

      Radera
  6. "låt killar vara killar och tjejer vara tjejer", är det inte vår uppgift som föräldrar att låta våra barn vara som de är och som de vill vara? Om min son skulle önska att vara lucia skulle jag inte se något fel på det, samma som jag låter honom leka med de han vill och leka med de leksaker som han vill. Det tror jag att ger barnen en trygg uppväxt, att inte tvinga dem att vara något de inte känner att är rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, att låta barnen vara som de är, att vara barn. Om min son vill vara lucia så klart som korvspad att jag fixar en luciakrona till honom o klänning, leka med vad och med vem han vill får han såklart också göra. Min point i detta som tydligen en del inte förstod var att vi låter barnen vara barn, att vi vuxan och föräldrar inte tvingar, trygar på och uppmuntarar dem till en massa som förvirrar dem i vem de är, utan att vi låter dem själva känna efter och ta egna beslut, för det är ändå det de kommer göra, att i senare skede känna efter vad de är och vem de är. Att låta dem vara barn ifred och att vi inte tryga i dem en massa, men såklart stöder dem i deras beslut i senare skeden i livet.

      Radera

Med överseende att du anger ditt namn eller din webbadress när du kommenterar. Tack! ♥