onsdag 28 januari 2015

Att hålla ordning

Idag stod det mellan att gå ut med kompisar i backen eller städa/sortera i barnens rum. Jahaps. Vad valde vi då? Nå att sortera såklart! ;) 

Jag håller på bli småtokig med alla dessa leksaker. När barnen är i rummet tömmer de i princip varje leklåda och rör runt till en salig blandning. Ett hav av leksaker som inte lämnar en enda kal fläck av golvet efter sig.

Eftersom att jag tycker att det skall vara fri tillgång till barnrummet har jag inte hittat nått sätt att hindra detta på. Man har ju varken tid eller ork att stå och vakta dem hela tiden! Och att de dessutom är ett respektive tre år gamla gör ju det inte enklare, varkendera fattar att man ställer sakerna på rätt plats efter lek, och inte orkar de göra det ensamma heller efter att ha spridit ut var eviga leksak.

Nån som har nått bra tips för att undvika detta?!
Jag har smått börja fundera att sätta nått stopp på lådorna så att man får fråga lov av mamma först, och när man sen skall ha nästa leklåda så frågar man igen, på så vis kunde jag ju hålla koll på att de plockar upp leksakerna före de tömmer nästa låda. Men känns ju aningen brutalt att måste fråga lov av mamma innan man får leka. :D Huh. Hur gör ni hemma?! Låter ni barnen leka fritt och stöka runt så mycket de hinner, eller har ni nått smart knep på detta? 

Eftersom att det är deras rum o saker tycker jag att också de skall se till att det är lite ordning där. Eller borde jag bara inse att det är min roll som mamma att städa upp efter ungarna? ;)



7 kommentarer:

  1. Ja vi har samma problem här hemma, Adam har för mycket leksaker helt klart! Vi har olika korgar / lådor för olika saker och jag FÖRSÖKER få Adam att lägga undan duplona innan han gör något annat. Vissa dagar går det bättre andra sämre. Sen plockar jag också undan allt innan maten och innan vi t.ex. ska gå ut eller åka iväg någonstans. Då hålls det lite bättre. Jag hjälper alltså Adam men kräver nog av honom att han skall hjälpa till. Oftast går det smärtfritt, tror det är en sak som fastnat från hans år på dagis :)

    Sen har vi två våningar, ett lekrum på nedre våningen och sen hans sovrum på övre. Delar också upp sakerna lite, så att inte ALLT skall finnas här nere, sen byter vi om. Ibland för vi upp småbilarna och tar ner tågbanan osv. Det underlättar lite det också. Men ja vi mamas får väl bara inse att vi skall plocka och plocka och plocka lite till eller leva i ett kaos ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smidigt det låter att ha ett rum på både övre o nedre våningen! Och detdär med att ni alltid plockar upp innan maten, det borde vi också införa. Oftast lämnar de fram här några dagar innan ja orkar ta itu o plocka upp allt, då de endå leker med sakerna dagligen. Vilket gör att de ser ut som kaos i barnrummet och jag blir stressad. :P

      Radera
  2. Prioritera backen nästa gång, detta kommer att vara en del av ditt liv i många år framöver... ;) Visst kan man försöka lära dem att städa en sak innan de börjar med nästa, men lika ofta som man lyckas, misslyckas man även med det...Kommer du på nåt bra knep; dela med dig. Samma problem med 4- och 6-åringar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack för den lilla foten i baken! Jag som trodde de fanns ett smidigare sätt att smita undan på. ;) Då gäller det väl bara att försök lära dem o mig att man städar undan då man lekt... Tills jag kommer på nått snille! :)

      Radera
  3. Ha dem med när man städar.
    Noga med att de lägger rätt sak i rätt korg.
    Och så berättar man för dem, varje gång de rivit ut allt:
    Att nu städar vi tillsammans, nästa gång ska ni inte riva ut allt,
    För det är jobbigt att plocka.
    Tålamod och plocka en gång per dag minst, så lär de sig till sist..
    De minsta småprylarna har man högt upp, och dem får de bara leka med när mamma lovar, och på en särskild plats. (små-lego)

    SvaraRadera
  4. Hej! Här hos oss är det nästan alltid alla leksaker utspridda över hela rummet, (har ett rum där det är bara lekrum) vill alltid ha snyggt och prydligt å blir allti stressad om de e stökigt men har kommit fram till att de skall synas att barnen leker int får dom stöka ner hur som helst men dom e bara små en gång. Men allti när vi städar så är nog Sonen med och städar, å speciellt på fredag så får han alltid en slant efter att vi har städat �� Sonen e lika gammal som din son å så har vi en dotter på snart 3mån så hon stökar inte ner så mycket ännu�� Fin blogg har du, ha de bra! Mvh: Linda

    SvaraRadera
  5. Hej! Tips på bra leksaksförvaring som dessutom gör städningen supereffektiv. Läs här:

    http://salito.se/inredning/leksaksforvaring-lekmatta-xl/

    SvaraRadera

Med överseende att du anger ditt namn eller din webbadress när du kommenterar. Tack! ♥