torsdag 29 januari 2015

Graviditetsvecka 21

Idag går jag in i vecka 21. Magen växer sakta men säkert, men inte riktigt i takt med brösten ännu. ;) (slutar de inte växa nu kommer de va gigantiska i slutskedet!). Små buffar som blir allt starkare hela tiden känner jag också varje dag. Jag mår bra och har inga gravditetskrämpor som jag riktigt lider av ännu. Ischiasnerven känner jag av, men ännu är det hanterbart. Andra krämpor kunde ju va mitt humör, äter jag inte regelbundet så blir jag arg o sur som ett bi. Men det är ju kontrollerbart, sålänge jag minns att äta. ;) Jag håller igång i samma takt som förut ungefär, och hade jag inte kännt av buffarna och några extrakg'n så hade jag nog inte märkt av att jag är gravid.

En annan krämpa jag kommer på nu i vevan är att jag är vääldigt hormonstinn! Förutom humörets ups and downs så är jag väldigt känslosam! Snyftar åt allehanda saker medan jag känner kärlek o glädje i nästa stund! Men det gissar jag nog inte är nån ovanlig preggosymptom. ;)

I Förrgår var vi ju och kikade på babyn också. Allt såg bra ut.   Någon som vill gissa sort? ;)




Magen har svällt upp lite, men jag får passa på och njuta av att den är rätt "liten" ännu. Vet ju vad jag har att vänta mig i vecka 38-40-(42)! ;)

"21+0. Barnet är nu ca 19cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 370g i början av veckan och ca 450g vid veckans slut. Barnet växlar mellan sömn- och vakenhetsperioder och har redan en egen dygnsrytm. När du vilar är barnet kanske som mest aktivt medan det vaggas till sömns när du håller igång. Den del av hjärnan som tillverkar hjärnceller utvecklas mycket under den här tiden."

11 kommentarer:

  1. Gissar på flicka! :)

    SvaraRadera
  2. Jag gissar på en pojke. Man brukar må bättre fysiskt me pojkar men mera psykist dåligt. Det har stämt bra in på mina graviditeter. Med flickorna så mådde jag så fruktansvärt pyton men med pojken så var det no bara psykiskt tungt. Lycka till och riktigt fiin gravidmage har du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Sandra! :) Det hade jag faktiskt inte hört förr, intressant! Mådde själv psykiskt (och fysiskt) bra med gossen, men kanske de berodde på att det var första? ;) Dottern tyckte jag var fysiskt tugnt pga av ischiasen vilket smittade av sig att det blev psykiskt tungt eftersom jag fick ont redan av att försöka flytta mig! Hehe. ;) Vi får se vad det blir!

      Radera
  3. gissar på en gosse!

    SvaraRadera
  4. Grattis till bejbin, va kul. Gissar på en pojke. Må gott. :)

    SvaraRadera
  5. Gissar på en tjej :)

    SvaraRadera
  6. okej jätte nyfiken här nu :) tänker du berätta vem som har rätt innan förlossningen eller måste jag vara nyfiken ända till sommaren ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Neej, ni ska nog få veta, ihelgen! :D

      Radera

Med överseende att du anger ditt namn eller din webbadress när du kommenterar. Tack! ♥