måndag 12 januari 2015

Hur mycket jag tävlar med andra mammor

Ok, varifrån flög dethär inlägget in? Funderar en del. Medans en bråkdel fattar precis varifrån det kommer. Saken och budskapet är det samma, till alla. Vi är alla unika som mammor. Det handlar inte om nån tävling så sluta skylla på att en del mammor försöker tävla för att själva få skina, det är bara i dig själv problemet ligger.

Att fokusera på sig själv istället för på andra mammor! Det är en sak jag anser många skulle behöva ta och lära sig en gnutta om.

Jag tycker det är himmelens konstigt att man beskyller andra mammor för att ge dåligt samvete åt en. Innerst inne så sitter det bara innuti dig själv vad du väljer att ta åt dig och låter dig påverkas av. Att ge burkmat eller hemkokt är väl just det samma, jag försöker inte skina fastän jag valt att ge hemkokt till mina barn. Äter inte dina barn hemkokt utan älskar burkmat, fine! Poängen låg i tipset att man kan koka dubbelt upp för att slippa göra mat dagen efter. Gillar du vaccin eller inte? Du är fasiken en lika bra mamma för det, sålänge du gör vad som känns rätt och fungerar bäst för dig! Gillar en annan mamma märkeskläder och gillar att skriva och parata om dem, inte för tusan känner jag mig kränkt och ber henne "sluta tävla med mig" för att hon skulle göra det för att hylla sig själv. Vi är alla olika, gör olika, har olika åsikter och tänker olika, vilket resulterar i att vi gör olika val, de val som känns bäst för oss.

I vanliga fall har jag väldigt svårt att bli provocerad, eftersom att jag väljer att inte bli! Jag lägger hellre fokus på att ge mera energi till familjen, barnen och mig själv än att låta mig påverkas av hur andra mammor gör saker och ting, Jag vet redan att jag är UNIK för mina barn. Det är dit man behöver komma för att fatta att det inte handlar om nån dum tävling, utan en känsla du själv byggt upp.

För visst är det ingen tävling? Om du tror att andra mammor tävlar med dig, för att de själva skall få glänsa och må bra så är det bara dina känslor och din inställning som spökar. Du själv som inte nått hela vägen fram för att kunna känna dig helt tillfreds med ditt inre jag. Man skall inte behöva intala sig själv att jag är den bästa mamman till mina barn varje gång man läser eller hör om nån som gör på ett annat vis, nån som tycker nått annat eller gör på ett annat vis. För det är himmelens självklart att människor gör olika. Det sätt som passar oss är jag mycket medveten om att inte passar alla.

Jag skulle aldrig försöka trampa en annan mamma på tårna och hylla mig själv för att jag gör si och så! Istället berättar jag det med stolthet och glädje för att jag hittat det bästa sättet som funkar för oss. Och för att möjligtvis ge tips och råd på vägen till andra.

Sen är det upp till var och en hur man låter sig påverkas av andra! Jag lär mig hellre av andra än att låta mig trampas på tårna. Jag låter de andra mammorna ha sina åsikter, medans jag kan ha mina, utan att behöva känna att vi tävlar! :)

Kom ihåg att det är bara i dig själv problemet ligger, hur du låter dig påverkas och hur du tar åt dig av vad andra mammor gör. ALLA GÖR VI PÅ OLIKA SÄTT OCH ÄNDÅ ÄR VI ALLA UNIKA, DET ÄR DIT VI BEHÖVER KOMMA! :)

Med den novellen önskar jag er alla en bra fortsättning på veckan. Ge mera energi till dig själv och gör slut med energiboven! :) ♥ På bilderna nedanför ser ni Bästa mamman för mina barn. Och en lycklig sådan! Det är den vi alla borde hitta i oss och plocka fram istället för att fokusera på att nån vill en illa genom att de gör si eller så med sina barn, allt de gör är det som passar o känns bäst för deras barn!

Detta är dock min åsikt om saken. Känner du att det ligger en tävling bakom det hela så fine, run the game. Själv har jag aldrig känt av att nån vill tävla med mig eller att jag vill tävla mot någon, snarare väljer jag att tävla (lyssna, dela med mig, lära miga av, osv.) med alla andra mammor!

4 kommentarer:

  1. Hejsan! Jag antar att du syftar på mig och mitt inlägg så jag tänkte svara lite hur jag tänker 😊! Ja du har så rätt i det du skrivet! Problemet ligger i då man ofta ändå lägger en viss laddning i sin mening. T.ex. Nu då burkmat men detta gäller många områden tycker jag. Det tokiga blir ju att skriva att det är dåligt äckligt eller något annat negativt. Hoppas du förstod min poäng. Det har varit en himla massa gnäll över burkmaten nu på FB och DÄR är minsann mammorna hyenor. Där tävlas det om vem som lagar den bästa maten, sockerfri, fettfri eller något annat. Det var främst nog dem jag syftade på. Tips är alltid bra, det hjälper och inspirerar! Hoppas du förstod vad jag syftade på 😊 ha en fin kväll! Kram ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! En gnutta syftade jag på ditt inlägg, (tycker det är tråkigt att man skall behöva ta åt sig av sånt trams och känna sig som en sämre mamma), men överlag också till alla mamas där ute! :) Absolut finns det de som alltid lyckas formulera sina meningar så att de upplevs som pikar, tråkigt nog! Viktigast är väl att snabbt söka sig från de sidorna eller inte låta sig påverkas. Ju mer energi man lägger på att irriteras över sånt, ju mer energi tar det också ifrån en. Alla mammor är ju unika på sitt sätt och genom att var och en skulle förstå det så tror jag också vi skulle slippa att känna att vi blir påtrampade! :) En fin kväll till er också! Kram!

      Radera
    2. jo så är det, ibland är man väl bara lite för känslig för sitt eget bästa ;) främst är jag väl känsligt för att jag så gärna skulle ge Saga hemgjord mat, speciellt för att det är billigare.. Man har ju tur om man kan välja! ;) nå några månader här ännu och sen äter hon ju samma mat som mig och Adam. Sen får det vara färdigt med hennes idéer om att rata min mat :p Ditt inlägg igår om att skippa burkmaten tillsammans med så många andras åsikter om att det är fråga om lathet gjorde mig bara irriterad, för som jag skrev är ju livet sällan så svart eller vitt. Det finns ju av alla sorter som tur är :)

      OM du har nå tips på hemgjord bebismat som dina kids gillade som mindre får du gärna dela med dig, skadar ju inte att prova erbjuda Saga lite variation :p Med Adam var det inte något problem, han åt köpismat, hemgjord mat och ja allt som sattes på hans tallrik. Då funderade jag också varför inte alla kokade egen mat till sina barn. Det var ju så enkelt att bara mosa ihop lite olika grönsaker och kött och krydda lite. Nåja nu vet jag hur det också kan vara, man lär sig hela tiden ;) kram <3

      Radera
    3. Jag förstår, jag förstår! Klart att det inte alltid är lätt då man vill en sak som verkar fungera för de flesta andra, men än hur man försöker så går det inte. Den sitsen har vi nog alla suttit i ett par gånger som mammor, eller kommer hamna i förr eller senare! Viktigt att minnas då att sitt sätt är minst lika bra som andras, och att man skiter i vad andra gör. :D Angående barnmat så antar jag att ni säkert testat de flesta olika barnmatsalternativ. Men ett tips kunde ev. va att hacka allt i små tärningar och koka upp, det kanske kunde få hennes intresse för mammas mat att öka? Då hon själv får sitta o plocka i sig! :) Annars salta soppor som korv/köttsoppa som du mixar. De har ju ofta mer smak i sig då de fått puttra i buljong och dyl. Vi har annars inte snålat på kryddor här hemma för barnen, såklart med måtta ändå, men hellre lite kryddigare och att det går ner än för smakfattigt så att det kommer ut. ;)

      Och klart som du säger att allt inte är så svart vitt. Här hemma har vi just nu en matvägrare på 1,7år som inte äter annat än lite frukt, nån sked jogurt, ibland plättar och ibland nudlar. + välling. Det är det som går ner i henne just nu, och absolut inget annat, så jag vet minsann hur frustrerande det kan va dethär med mat, speciellt när det pågår i månader!

      Lycka till med maten, och fastän ni kör på burkmat, såklart att du är en lika bra mamma för det! :D Kram!

      Radera

Med överseende att du anger ditt namn eller din webbadress när du kommenterar. Tack! ♥