fredag 13 februari 2015

GOTT TILL FEST


Världens enklaste och godaste Lax- och skinktoast: 

Du behöver: 1 burk (2dl) creme fraiche, 1 burk (2dl) bonjour med gräslökssmak. Kallrökt lax och valfri god skivad skinka. Bröd (malaxlimpa eller liknande är att rekommendera!).Två skålar.

Skär laxen (den mängd Du vill ha till din toast) i små bitar. Gör likadant med skinkan. Dela upp bonjouren och creme fraichen hälften och hälften i vardera skål. Rör om. Rör ner laxbitarna i ena skålen och skinkan i andra. Skiva brödet i valfri stora bitar och klicka sen ut röran på brödbitarna. Klar för servering!

Rekommenderar att skära små tunna tomatskivor att dekorera med. Tomat ger jätte god smak till brödet och både skink- och laxröran! :)



Väldigt Enkel och god alkoholfri Jordgubbsbål

Du behöver: 1 liter Stark jordgubbssaft (eller outspädd som du spär ut enligt smak o tycke med vatten). 1,5 liter sprite. 1påse frysta jorgubbar. Stor skål/kanna.

Blanda ut saften med sprite, ha i de frysta jordgubbarna (= de ger smak + fungerar som isbitar!)
Tänk på att bålet skall blandas strax före festen så kolsyran inte hinner försvinna. Dekorera med färska jordgubbar på kanten.

6 kommentarer:

  1. Vågar du äta kallrökt lax som gravid? Eller håller du dig till skinkröran? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller nog inte nån skild kost under graviditeten! :)

      Radera
    2. Okej :) Själv håller jag nog inte heller någon skilld "kost" men undviker sådant som inte rekommenderas åt gravida, då t.ex. gravad- och kallrökt lax, medwurst o. dylikt. Har du aldrig varit rädd för att babyn skulle få något "fel"? Bara nyfiken! :)

      Radera
    3. Alltså jag har nog allri bekymrat mig om babyn skulle få nå fel pga vad jag äter, sålänge de handlar om bra mat. Alkohol, tobak o läkemedel (färgämnen o socker vill jag också sätta in hit) känner jag att det är viktigare att hålla nolltolerans med under graviditeten, som VERKLIGEN kan skada babyn. Sen så är det ju också så olika vad som rekommenderas, så håller min egna lilla regel, måtta med allt! :) Parfymer, hårfärg, smink o sånt är jag också lite extra försiktig med då det går rakt in i blodomloppet. Men nej mat, sålänge de e bra mat o äts med måtta så känner jag att jag kan bli lite provocerad om nån kommenterar vad jag borde o inte borde stoppa i mig. :D

      Radera
    4. Sorry, tänkte inte förbjuda dig att äta vad du vill! ;) Undrade bara... Men alla är vi olika, jag färgar ju då istället håret trots graviditeten! Ha en bra vändag!

      Radera
    5. Nu menade jag ju inte dig såklart, utan som du skrev så undrade du bara. Har varit med om irriterande situationer förut och det var mest de jag hade i åtanke. ;) Önskar dig en fin vändag med! <3

      Radera

Med överseende att du anger ditt namn eller din webbadress när du kommenterar. Tack! ♥