lördag 21 februari 2015

Hej Vecka 24

I Fredags var det ju rådgivningskontroll för mig o babybulan. Allt såg bra ut förutom mitt Hb som hade sjunkit till >>95<<!! Jag tror dock att det var nått fel på mätaren eftersom att jag inte kännt mig extra trött, yr eller nått sånt den senaste tiden. Men lite extra järn skall jag iaf tillsätta i kosten så hoppas vi att resultatet är bättre nästa gång!

Förutom det tyktes babyn må bra, hjärtljuden var kring 135-140 och rörelser registrerade hon som ++. Lmbh visade sig på 18,5 cm och viktförändringar nu sen jag blev gravid är sammanlagt 4kg, (vilket jag skyller att lagrats i brösten, 2kg var;). Spår av protein fanns också i urinet, men hon antog att det var av flytningar eftersom att jag inte heller registrerat några svullnader, yrsel eller huvudvärk. Mitt blodtryck låg på 100/56 vilket var helt bra. Så (nästan) allt ok här! Känner mig som en pigg o kry mama, tänk att jag redan är över halvvägs, pjuh vad tiden går fort!


 >>Vecka 24. Barnet är ca 22cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 680 g i början av veckan och 790 g vid veckans slut. Barnet kan ligga så att det trycker på urinblåsan vilket gör att du måste gå på toaletten ofta. (instämmer!). Navelsträngen är tjock och elastisk, den innehåller två artärer och en ven. För att förhindra att blodkärlen trasslar ihop sig så ligger de inbäddade i en geléaktig massa. Mot slutet av graviditeten är navelsträngen ungefär lika tjock som en tumme och mellan 50-80cm lång. Barnets permanenta tänder bildas.<< >>Allt eftersom magen växer känner du successivt livmoderns tyngd. Det är inte ovanligt att få ont i ryggen, kramp i benen och tryck ned mot bäckenbotten. (Hej Ischias!). Du kan också börja bli rejält svullen om fötterna (inte ännu). Det beror på att hormonet progesteron gör så att motståndet i blodkärlens muskulatur minskar.<<

2 kommentarer:

  1. Omkastade siffor i rubriken..? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jaa, enligt rubriken e ja ju int bara över halvvägs! Hoppas vi int behöver vänt såde läng på babyn iaf! :D Skyller på gravidhjärna och att ja satt o tidsinställd dehär sent igårkväll. ;P

      Radera

Med överseende att du anger ditt namn eller din webbadress när du kommenterar. Tack! ♥