torsdag 26 mars 2015

Att köra i racerfart

Vecka 29 här nu, 76 dagar kvar till bf och sammanlagt 72,9% av graviditeten har passerat.

Både jag och mannen förundras över hur snabbt tiden och veckorna faktiskt yr iväg! Tänk, om en ynka vecka går jag in i vecka 30. Och med de andra barnen har jag typ i de veckorna börjat vänta in förlossningen. Nu känns det däremot att jag inte alls ens kommer hinna börja vänta utan att den kommer med fart och är här på en gång sen. Men en del av mig hoppas ändå på en Maj-bebis istället för en Juni, dels för att de sista veckorna brukar kännas evighetslånga och dels för att inte behöva tampas med ischias-nerven in i det sista. Med Miranda gick jag över 11 dagar innan hon tillslut kom, och det var evighetslånga elva dagar.

Lite mer gravid har jag dock börjat känna mig. Babyn känns enorm i jämförelse med magen och rörelser, sparkar och babyns hicka känner jag väldigt tydligt. Hela magen hoppar då hon sätter fart där inne. ;) Nattsömnen har blivit mer rubbad, kisspauserna har blivit fler och magen ännu lite rundare..



"Barnets totala längd är nu ca 38 cm och det väger ca 1,43 kg i början av veckan och ca 1,58 kg vid veckans slut. Barnets kroppsbehåring - lanugohår - börjar försvinna. Lite fjuniga strån kan finnas kvar när barnet föds men de försvinner efter några veckor. Barnet öppnar och stänger ögonlocken. Lungorna, muskler och hjärnan fortsätter sin utveckling och skelettet hårdnar än mer. En del barn börjar redan nu lägga sig med huvudet i bäckeningången. Du kan känna att barnets huvud pressar på mot bäckenbotten och även tydliga sparkar mot bröstkorgen."

I övrigt mår jag bra, förundras nästan över hur man kan må såhär bra och va såhär lycklig. En helt annan preggolady än när jag väntade Miranda! :)

2 kommentarer:

  1. Ojjdå blev nog lite fel där. Barnets totala längd är 1,43 kg... Men nog föstår vi endå vad du menar :) och lycka till i fortsättningen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, en liten mening som lämnade bort där mellan raderna i all hast. :D Nu har jag rättat till det iaf! Och tack så mycket!! :)

      Radera

Med överseende att du anger ditt namn eller din webbadress när du kommenterar. Tack! ♥