lördag 28 mars 2015

En fråga om PENGAR

Hej ni mamma-/föräldralediga! Har en fråga till er ang. hemvårdsstöd och moderskaps-/föräldrapenning.

Går ju på mammaledigt i början av Maj och tills dess har jag ansökt om moderskapspenning. Faller då hemvårdsstödet för Miranda och Leo bort? Att jag endast får moderskaps/föräldrapenningen i 9 månader sålänge jag är mammaledig? Med Leo har jag ett minne av att det gjorde det.

Nu är ju tanken att de också kommer va hemma om dagarna sålänge jag är mammaledig, finns det nått annat att ansöka om för de då sålänge jag är mammaledig? Eller kommer hemvårdsstödet följa med under mammaledigheten? Eller skall vi alla gå hemma 9 månader med endast moderskaps-/föräldrapenningen?

Tycker det är så himla förvirrande allt med dessa ansökningar som skall fyllas i hit och dit, så jätte tacksam för svar om där ute finns nån mer erfaren eller kunnigare! :)


6 kommentarer:

  1. Så länge du får mammapeng får du inte något för de äldre barnen. Super dumt system men så var det iaf för mig ifjol. Nu då jag är vårdledig får jag däremot för båda barnen. Men JAG tycker ju att man som mammaledig kunde få något extra för att man inte har det äldre barnet på i dagvård..

    SvaraRadera
    Svar
    1. I en del kommuner (t.ex sibbo) så får man ett tillägg på ca 200 euro om man har alla barnen hemma och inte på dagis :) det börjades med det för att locka barnfamiljer att flytta
      Camilla

      Radera
  2. Jag är nu mammaledig och får nog bara mammapeng. Inget för dom två äldre förutom barnbidrag!

    SvaraRadera
  3. Det är nog bara moderskapspenning som du får nu, inget tillägg alltså för syskon. Kommuntillägget som Camilla skrev om får man på hemvårdsstödet, men det gäller bara vissa kommuner/städer och till dem hör inte Larsmo.

    SvaraRadera
  4. Om du får det lägsta moderskapsspenningen så kan du söka om vårdtillägg för dom äldre barnen..men inte om du har högre för vårdtillägget är inkomstbaserat..

    SvaraRadera
  5. TUSEN TACK för alla svar! Då var det som jag trodde då, men aldrig fel att kolla upp! :) Man tycker ju att det är lite tråkigt system, som Malin säger. MEN det är väl bara att bita ihop och börja blogga hårdare då, hehe. :P

    SvaraRadera

Med överseende att du anger ditt namn eller din webbadress när du kommenterar. Tack! ♥