lördag 7 mars 2015

Jippii, äntligen!

Jag har snubblat över en hel del massa inlägg på nätet de senaste dagarna som delats ut till höger och vänster - om vaccin! Jag är så trött så trött så -- trött på denna diskussion. Att man som mamma måste dela och sprida ut en massa inlägg på socialamedier som smutskastar, piikar och gör andra mammor upprörda och ledsna. Jag blir bara så förbannad. Borde vi inte som mammor gå hand i hand, stöda varandra i de olika sakerna som stressar och trycker en, fastän vi då är av olika åsikter? Måste vi hela, hela tiden bevisa varndara om att jag gör rätt och du gör fel, vad uppnår vi med det? Bättre självkänsla och förhoppningar om att vi eventuellt gjorde rätt val för våra barn? 

Detta har gjort mig så himla ledsen de senaste dagarna, speciellt då man ser vänner dela ut en "smocka" till höger och vänster, bara för att själv kunna känna sig tillfreds. VAD uppnår man med att få slänga ut pikar till andra?! Som om mammarollen inte var svår nog redan.

Alla har rätt till en åsikt, det tycker jag. Men man kan bra se till att man uttrycker den i en positiv anda istället för att kalla andra idioter. Ikväll snubblade jag IGEN in på en vaccinlänk. Brukar låta bli att lägga näsan i blöt, kommentera, hacka ner eller jubla, för jag uppnår ingenting annat än sämre självkänsla av det.

Detta inlägg var det dock något speciellt med. Sunt bondförnuft tror jag det kallas? Skribenten har valt att lyfta fram sin åsikt i positiv anda, framföra sitt budskap sakligt utan att trampa varkendera grupp på tårna.  Inga pekpinnar hit och dit, inga lovord och ingen kritik. Jag trodde verkligen inte det var möjligt för mig att kunna lämna ett vaccininlägg utan att behöva känna mig upprörd. Men ser ni, nån lyckades!

Vart jag vill komma med detta inlägg vet jag inte, men efter att ha känt mig ledsen och nedstämd över allt som cirkulerat känner jag nu bara glädje igen. Äntligen någon som kan föra fram ett inlägg om vaccin sakligt och på samma gång få in en massa vettiga budskap som passar båda grupperna så bra. Tack för det.


"Var och en måste avgöra själv. Jag litar varken på att vacciner är så ofarliga som vaccintillverkarna påstår eller så farliga som motståndarna hävdar. Jag tar till mig information från båda lägren och så avgör jag från fall till fall hur domen faller. Riskbedömmer. Det måste väl alla göra. Alla vill vi våra barns bästa"

6 kommentarer:

  1. Jaa håller så med dig! Hemskast av allt är att dom som är/varit värst i denna debatt använder varandras barn som pilar som kastas hit och dit. En värr än den andre! Huujjja!! Vars förälder beslut att själva välja i denna fråga and thats it. Mera förståelse åt folket! Bra blogg annars, den ENDA jag kollar daglige, tack för den! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, vad roligt att höra! :) <3 Jaa, mera förståelse bland folket. Och som du skrev, att använda varandras och sina egna barn som pilar och slagpåsar är bara hemskt. I slutändan vill vi ju alla bara det ena o samma, det bästa för våra barn! <3

      Radera
  2. Som du gjord då när du tyckt att mammor som ger burkmat är så lata och ger så äcklig mat åt sina barn? "Borde vi inte som mammor gå hand i hand, stöda varandra i de olika sakerna som stressar och trycker en, fastän vi då är av olika åsikter? Måste vi hela, hela tiden bevisa varndara om att jag gör rätt och du gör fel, vad uppnår vi med det? "

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå, nån här som tog på näsan av det inlägget. Ursäkta för att du inte uppfattade poängen. Kallade ALDRIG nån mamma för LAT i det inlägget, utan skrev att man kan koka extra mat dagen innan så slipper man värma burkmat dag ut och dag in för att man inte orkar koka. Sen att se det som en pik eller ett tips är upp till var och en. INTE framkommer ordet ÄCKLIG nånstans i hela inlägget heller, utan jag skrev att jag inte vill ge mina barn sånt som jag inte själv skulle äta. SEN hur man tolkar det är ju förstås individuellt, men läser man precis av som jag skrev så tror jag texten är rätt uppenbar, att jag tycker man skall satsa på husmanskost framför burkmat. Väljer man dock att ha något emot skribenten är det lätt att misstolka, hitta fel och göra sin egen version av inläggen, tråkigt nog.

      Radera
  3. Tråkigt med negativa kommentarer! Håller inte med allt du skriver alltid till hundra procent men har aldrig tyckt att du skulle ha tryckt ner nån eller pikat. Vi har olika åsikter och de e ju väl underbart :-) fortsätt med att skriva och inspirera! Kram Matilda Å

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Matilda! Roligt att höra att du inte uppfattat några pikar här, för det har inte heller varit min mening. Tycker alla skall få ha sina egna åsikter och kräver under inga omständigheter att läsarna måste dela samma åsikter som mig! Gärna får man också säga sin åsikt här på bloggen, sålänge det hålls på en lagom nivå och inte känns kränkande eller som påhopp! :) Kram!

      Radera

Med överseende att du anger ditt namn eller din webbadress när du kommenterar. Tack! ♥