torsdag 19 mars 2015

Vecka 28

Ännu en vecka har passerat! Och jag är nu inne i tredje och sista trimestern! Graviditeten hittills har passerat i super fart. Jag känner att jag lika bra kunde va i vecka 20, så de känns skönt att faktiskt va i vecka 28 redan, känns nästan som jag fått 8 veckor på köpet, hehe. Men jag antar att det är så då man har barn från förut, veckorna bara går. 

Jag har egentligen inte mycket att säga om graviditeten, jag mår så bra man kan och har ännu inte haft ett enda "jaag orkar inte meer" moment. Utan det känns faktiskt härligt att va gravid, njuter av den lilla magen och över veckorna som bara går o går. Men tre månader är ännu rätt lång tid, så jag antar att jag nog ännu kommer hinna tröttna mellan varven, speciellt de sista veckorna brukar man ju bara längta o längta, vänta o vänta. Men vi får se! :)

Iallafall känner jag att babyn växt, och att det inte längre finns lika mycket plats för henne att röra sig på där inne. Vilket innebär starkare sparkar och att jag känner av betydligt starkare när hon rör sig där inne. Igår kände jag också av att hon hade hicka för första gången. :D

"Barnets totala längd är nu ca 37 cm och det väger ca 1,26 kg i början av veckan och 1,4 kg vid veckans slut. Hjärnan och de inre organen fortsätter att utvecklas och barnet lägger på sig mera vikt. Barnet fortsätter att sträcka på sig och sparka men har inte lika mycket plats för att röra sig på. Kroppen och huvudet är proportionerliga. Barnet kan kontrollera andning och kroppstemperatur. Barnet är känsligare för ljus, ljud, smaker och lukter."

Tänk att det faktiskt ligger en 1kg's guldklimp inne i min mage o gror! Helt fantastiskt! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Med överseende att du anger ditt namn eller din webbadress när du kommenterar. Tack! ♥