tisdag 14 april 2015

Babyalarm

FRÅGA  Ny vecka:
Har ni tyckt om detdär babylarmet? Vi borde köpa ett men har int bestämt oss för vilket. :)

Vårt babyalarm köpte vi strax innan Leo föddes och från dess har det häng med i svängarna. Med Leo användes det inte så flitigt, han sov inte ute så mycket då de var vinter, och de gånger han sov ute använde jag mig av modersinstinkten och kikade ut i dörren med jämna mellan rum. Med Miranda användes det desto mer då jag hade två att se efter, och om det underlättade att inte behöva springa till dörren flera gånger? Såklart! Så att investera i ett babyalarm tycker jag minsann man skall göra.

Har vi varit nöjda med Philips Avent SCD505 då?

Jamen visst! Jag iaf har varit väldigt nöjd med det. Hittade ett daskt babyalarm-test 2015 där detta alarm faktiskt utsetts som bäst i test. Tycker också att det är värd alla sina stjärnor det fått.



Listar här några fördelar och nackdelar som jag upplevt med babyalarmet.

Fördelar:
-Den har fungerat väldigt bra, inte ingett minsta tvivelaktig känsla utan jag har kunna lita på att den alla gånger fungerat som den ska.

-Ljudet passerar väldigt bra mellan alarm o alarm. Ljudvolymen är ställbar i 5 olika lägen. Har man på högsta volym hör man nästan då babyn andas. Finns också ett eco-mode som gör att batterina hålls längre, då hör man inte babyn hela tiden utan bara då bebisen har större ljud. Har inte upplevt att det skulle avge nått skrålande ljud som endel alarm gör, utan ljudet känns väldigt lätt och överförs bra från manick till manick.

-Drar väldigt lite batteri (bytt väldigt få gånger under den tiden vi haft den). Sladdar (långa!) följer också med så att de också fungerar utan batteri, så ingen panik fast batterina tar slut just i sovturen, bara att stöpsla i isf. Alarmerar också då batterinivån är låg.

-Finns också en funktion så att du kan prata o trösta babyn under den tid det tar att hämta in babyn. Denna funktion används genom att man håller in en knapp på samma gång som man pratar. En fördel är ju att den stängs av så fort som knappen släpps ur o inte skickar störande ljud till babyn hela tiden.

-Babyns alarmdel, den större delen, fungerar även som en mysig nattlampa. I den finns också några vaggvisor med ett harmoniskt ljud, vilka också har höj och sänkbar volym.


Nackdelar:
-Ibland känns babyns alarmdel ganska klumpig att sätta ner i babysängen eller vagnen, om man jämför med lilla alarmdelen man själv bär med sig.

-Eco-systemet har jag ibland uppfattat som krångligt, ibland har jag tryckt på fel knapp och det har kommit på och sen varit svår att få av, (dels för att jag inte tagit tid till mig att lära mig hur det fungerar;) och det har irriterat mig lite då jag själv tycker bättre om funktionen så att man hör ljud utifrån helatiden.

Några andra negativa egenskaper har jag faktiskt inte stött på, så här får det hänga med med baby tre också! Prisskillnaden från butik till butik kan dock variera med flera tior, så löns att kolla in vad de kostar i olika butiker så man inte behöver känna sig lurad sen! ;)

Nån som har/har haft detta alarm, 
vad har ni för uppfattning och erfarenhet av det?


8 kommentarer:

  1. Vi ville egentligen ha det här larmet, men det var slut eller för dyrt över allt så vi nöjde oss med ett annat från Avent (det där båda enheterna ser ut som flaskor/käglor ungefär). Det funkade dessvärre inte alls för oss, räckvidden var dålig fast det lovades 400 m osv, så vi köpte ett från Clas Ohlsson på loppis. Det var också dåligt och larmade inte alltid så vi fick ett urgammalt Tomy larm från 90-talet, där föräldraenheten bara funkade med larm, och babydelen med batterier. Dock började BABYdelen tjuta då batterierna tog slut :) Kul att märka att babyn vaknat av ett tjutande larm.
    Nå vi klarade oss med det där larmet, men nu när jag råkade hitta det här Aventlarmet som du skrev om på Findit för 20€ så tvekade jag inte utan köpte det genast, och det har funkat perfekt då flickan har sovit inne och vi har jobbat i trädgården! Alla bekanta som har samma larm har också varit jättenöjda, så jag tror faktiskt att det här är bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja alltså prisen kan variera allt mellan 50-100€ beroende på ställ, tror vi betalade 60 för vårt. Denna var det första som vi testade så har inga att jämföra med heller egentligen, men har inte haft behov av det heller då denna kännts så bra. ;) Denna e ju bra på det vis att det är föräldraenheten som tjuter om det blir batterinivålåg. Ja det verkar faktiskt va många som är nöjda med det, och googlar man på nätet så har de vunnit många bäst i test! :)

      Radera
  2. Då ni bara sko veta hur mycket babylarmen strålar , och förstör babyns hjärna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man på eco-mode systemet så minskar strålningen med detta alarm. Den stängs liksom av och kommer bara på då den hör nått ljud, så strålningen sliper egentligen bara fram då då babyn gråter/har ljud. Annars så har jag ofta haft alarmet i fotänden på vagnen och nångång t.o.m utanför vagnen, då den snappar upp ljud så bra. Så denna känns iaf som ett bättre alternativ av babyalarm pga eco.funktionen, fastän inga skadliga apparater/ämnen nångång egentligen är ett bra alternativ. :)

      Radera
    2. Vi har Padwico´s babyalarm som ska vara lågstrålande, kanske ett tips? Den funkar utmärkt, vi är helnöjda med den! Och som Jossan skriver så kan man ju ha alarmet i fotändan på vagnen och utanpå fotskyddet, man behöver ju inte ha det inne i vagnen uppe vid huvudet.

      http://www.padwico.se/index.php/sv/saekra-barnvakter
      http://www.padwico.se/index.php/sv/padwico-830

      Heidi

      Radera
    3. Tack för att du delar med dig av tips, för det löns ju ändå att kolla runt och hitta det rätta som passar för just ens egna behov! :) Och just med att man kan förvara alarmet utanför vagnskuren känns bra, så har vi gjort flera gånger och ljudet har ändå hittat fram, kanske löns att tänka på! :)

      Radera
  3. Har också ett likadant som användes åt första barnet å nu åt andra. Verkligen ett superbra larm! Hade allra först en billig variant från halpa-halli, men det var ett enda skrålande å massa extra ljud med den, så den förd vi tibaka efter bara nån vecka.

    SvaraRadera
  4. Vi har likadant och har använt det flitigt! Sonen har bara sovit ute så vi har haft behov av det. Skönt att inte behöva springa i dörren hela tiden för att se om babyn sover/är vaken. Det är även väldigt stöttåligt, både jag och sonen har fällt det x antal gånger från höga höjder. Men babydelen är ju lite klumpig, som du skriver. Upptäckte faktiskt eco-mode funktionen först här i vintras, efter två år ;) trodde först alarmet fått något fel innan jag kom underfund med det! :) men rekommenderas starkt!

    SvaraRadera

Med överseende att du anger ditt namn eller din webbadress när du kommenterar. Tack! ♥