måndag 18 maj 2015

Kontroll vecka 36

Som sagt var det ju kontroll i Fredags, så tänkte dokumentera ner lite hur det ser ut nu då hela 36 graviditetsveckor har passerat. 

Jag hade dubbelbokat Fredagen så först startade vi upp med besök på mödrapoli för ctg-kurva och ultraljud, mannen ville gärna med och hälsa på liten så han och lilldamen var också med. Först togs u-prov som var helt rent, sen blev det Ctg kurvan som också såg bra ut, med en väldigt livlig liten med hjärtljud som snurrade på runt 140. Mitt RR mättes också och det låg på 96/60. Lågtryckare här hej!

Sen blev det dags för ultraljudet, var det än en gång konstaterades att det är en flicka.  Här har jag gått de senste dagarna och kännt mig helt förvirrad om det nu ändå är en pojke, men nej, ingen snopp där inte. ;) I övrigt såg ultrat bra ut, läkaren konstaterade att det är en liten baby med en vikt på ca 2453 gram, som skulle motsvara gravidvecka 34 ungefär, men iom att jag tidigare fött två friska små babysar så konstaterade han att det liksom är vår grej, att få små babysar! Men vi får väl väl se då liten tittar ut, den uppskattade vikten kan ju variera väldigt mycket. Men i mina öron klingar iaf en liten baby bättre än en stor! ;)



Sen blev det raka vägen till rådgivningen för att lämna lite blod då jag är rhd negativ. Svaren på de tidigare proven har också visat att denna baby har negativ blodgrupp, så ingen spruta kommer behövas vid förlossningen. Både med M o L har jag fått den då de varit rhd positiva. 

Nån utförligare kontroll gjordes inte då jag precis kom från ultrat, men sf måttet mättes och det låg nu på 31,5. Och hb hade sjunkit till 111, så gäller att se till att få lite extra järn i sig nu innan babyn anländer. Vikten togs också och viktförändringarna totalt sen graviditetens start ligger nu på 9kg, viket jag tycker är helt okej! 

Nästa kontroller blir i vecka 38 då det bokades in ett extra ctg, och sen rdg kontroll i vecka 39. Hjälp vad nära slutdestinationen vi är, snart, snart är ju liten här. 


2 kommentarer:

  1. Har du haft höga hjärtljud från tidigt i graviditeten med flicka och låg med pojke? Sådär före vecka 20 tänkte ja på.. eller är det bara "prat" om att flickor har högre än pojkar i tidig graviditetsvecka :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din fråga! Jag har svarat i ett skillt inlägg som publiceras imorgon! :)

      Radera

Med överseende att du anger ditt namn eller din webbadress när du kommenterar. Tack! ♥