tisdag 3 november 2015

Godaste morotsmuffinsen

Länge sen jag delat med mig av nått recept nu, men i Fredags bakade jag jätte goda morotsmuffins. Blev rätt många muffins och jag hade tänkt frysa ner en del, men det hann jag aldrig göra då de tog slut innan, och då tycker inte mannen ens om vanliga morotskakor. ;) Här kommer receptet:



  • 3 ekologiska ägg
  • 3 dl strösocker
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 3 tsk bakpulver
  • 1 nypa salt
  • 1 tsk malen kanel
  • 1 tsk malen kardemumma
  • 1 tsk malen ingefära
  • 1 1/2 dl solrosolja
  • 4 dl rårivna morötter

  • Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt.
  • Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten.
  • Blanda solrosolja och rivna morötter och vänd ner i smeten.
  • Fyll muffinsformarna till 2/3 med smet.
  • Grädda i mitten av ugnen i 12–15 minuter. Låt svalna.

Cream Cheese Frosting

  • 50 g mjukt smör
  • 4 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 100 g philadelphiaost
  • Hackad mandel
Rör smör, florsocker, vaniljsocker och philadelphiaost krämigt.
Bred frostingen över cupcakesen och garnera med hackad mandel.

3 kommentarer:

  1. Jag har också gjort morotskakemuffins nån gång, blev riktigt gott! Jag och mamma har tänkt laga morotskaka faktiskt nån gång snart, men tror det får vänta tills min dunderförkylning börjar ge med sig, lite synd att äta dem ifall jag inte har fullt smaksinne ju.. :/

    SvaraRadera
  2. Lime frosting? Har du glömt limen eller varför heter den så? Annars både ser och låter de underbart goda :) Tror jag skall testbaka imorgon då Maken har födis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska inte vara nån Lime i, har ändrat i receptet, tack. :D Ja testa, här tyckte vi iaf att de var super! :)

      Radera

Med överseende att du anger ditt namn eller din webbadress när du kommenterar. Tack! ♥