onsdag 4 november 2015

Låt va vår FARS dag

Alltså hallå? Har läst ett par blogginlägg om denna artikel att farsdag typ borde raderas ur systemet. Eller att om männen skall få ha en dag så borde vi få ha två, bara för att vi sliter mer i hemmet & med barnen typ...Whaat?

1. Är det inte självklart att vi mamas skall ta mammarollen till oss? Det är ju naturens gång allt det med modersinstinkt osv. Och det borde alla som skaffar ett eller flera barn också ha i åtanke om man tänkt producera, att vi per automatik (för det är sanningen) får dra de större lass i hemmet, männen kan varken bli eller tänka som oss kvinnor. (Än hur man ibland önskar att de ens hade en gnutta av ens tankesätt.) Varför ha barn & hem om du inte vill sköta det? Och sen, farsdag och morsdag är inte till för att vi skall berömma varann över hur mycket bra vi gör i hemmet.

Dock tror jag jämställdheten är en stor bov i dramat (just det här med att alla hemmasysslor o allt runt om en skall fördelas precis lika, hen gör bara det medan jag måste göra allt detta.) liksom sociala medier, hennes man gör si och hans man gör så, men varför gör inte min så då också? Gäller väl o kompromissa sins emellan, istället för att gå på en radikal jämställdhetslinje som inte är rolig för någonOk, sidospår.

2. Det är ju inte Gubbensdag eller Mansdagen vi firar utan faktiskt FARS dag, och då tycker jag att det är barnen som skall få fira sin pappa. Det är ju de som skall fira sin pappa för att de är glada och tacksamma över att de har en tillgänglig/närvarande far som finns till just för dem, för att de tycker deras pappa är världsbäst och i många fall har sin pappa som förebild!

Dock kan jag förstå att det finns de som inte vill fira sina pappor av olika skäl, Men låt iaf oss som gillar våra pappor fira våra pappor, och våra barn fira sina pappor! Att få ha både en närvarande mamma & pappa i sin uppväxt är väl ändå nått av det bästa man kan få ha. 

  Bild av jag och min pappa

12 kommentarer:

  1. BRAVO :) Önskar såå att jag hadde en Pappa att fira..:S

    SvaraRadera
  2. Kunde inte sagt det bättre! Håller helt med dig om saken! :)

    SvaraRadera
  3. Jättebra skrivet! :)

    SvaraRadera
  4. Superbraa skrivet!

    SvaraRadera
  5. Såå bra skriva! // Antonia Ström

    SvaraRadera
  6. Jag både håller med och inte håller med! Jag tycker nog också att vi skall ha farsdag. Alla pappor förtjänar att uppmärksammas. Men samtidigt så är det oftast Mamman som drar det tyngsta lasset, frivilligt eller inte, och det kan ju vara väldigt bra för Pappor att inse det också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men det håller jag med om, men samtidigt tycker jag inte att far- & morsdag skall förknippas med vem som drar de största lasset. Men däremot tycker jag kvinnodagen får vara till för att uppmärksamma jämställdheten och att det är av den dagen som det isåfall borde finnas två. ;)

      Radera
  7. Bra skrivet!! Förstår inte riktigt uppståndelsen kring det här med farsdag nu mittiallt. Låt de som vill få fira sin far och mor lite extra en gång om året :) Mina barns far är värd att firas, han är den bästa för dem. Precis som många andras pappor är för deras barn. Sen vem som drar det tyngsta lasset hemma kan man diskutera utanför detta med farsdag ;) Jag önskar också att jag hade en egen närvarande pappa att fira, men tyvärr är den situationen annorlunda. Därför tar jag vara på min egen man istället och ser till att våra barn får fira honom <3

    SvaraRadera
  8. huhhu.. tack för att du pila min dag.. blir ju vansiinigt arg när jag läser punkt 1... ha en bra dag i din superrosa fluffipuff vardag hemma men tre barn under 4!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad i punkt 1 blir du mest upprörd över? Berätta gärna så kan ja ändra om det e nått du missuppfattat. Jag ser bara sanning i det. Det är vi kvinnor som drar största lasset, vi som producerar di små osv. Och de måste man ha i åtanke då man skaffar barn. Och som du säger, 3 barn under 4 o lever i rosafluff värld? Låter också klychigt i mina öron för det är långt från sanningen. Roligt dock hur läsare kan bedöma hela min vardag o livssituation utifrån ett par blogginlägg som bara nuddar ytan av vår vardag, och ibland knappt ens det.

      Radera

Med överseende att du anger ditt namn eller din webbadress när du kommenterar. Tack! ♥