lördag 5 december 2015

Sängprojekt Del2

Hej! Idag tog vi äntligen hem sängen. Igår på eftermiddagen for vi till garaget och fixade det sista. Sågade benen, skruvade fast bottnet och sen började jag måla.

Jag använde mig av Annie Sloan's chalk paint i nyansen Paris Grey. Färgen tyckte jag var rätt jobbig att arbeta in i träslaget, men tror det berodde på att sängen var helt obehandlad och sög i sig en massa färg! I övrigt var den inte så svår att få jämn, utan den flöt ut o lag sig rätt bra på ytorna. Dock hade jag gärna sett att penseln inte hade lämnat några penseldrag, iom att vi satsade och köpte penseln från samma märke.

I övrigt kan man ju använda dessa chalk paint på alla slags ytor, och inget förarbete behövs. Utan bara att pensla på på te.x. lackade ytor. Så en väldigt enkel färg att jobba med. Färgerna kan man också använda för att t.ex. färga tyg.

Här ser ni en lite sneak peek på hur färgen ser ut. Dock hade den inte riktigt hunnit tork på denna bild ännu.




Jag målade sängen ett varv och tycker att det räcker riktigt bra. Idag tog vi som sagt hem den och här hemma har jag precis behandlat den med vaxet från samma serie för att få en hållbar yta. Vaxet var nästan lite knepigare att jobba in än själva målet, men nu är det gjort och resultatet blev riktigt bra!

Sängen står nu på plats och så fort den sugit i sig vaxet skall den bäddas. Och efter det blir det update med DEL 3. :)

2 kommentarer:

  1. Hej!! Superfin färg. Jag undrar vad färgen och vaxet kostar? Har själv projekt på gång ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! 1L färg kostar 39€ och en liten vaxburk 12€. Penslarna är det lite olika pris på. Målet finns också att köpa som 1dl. 1L skall räcka till 13m2 så rätt dryg är det ju! Vet inte vad vanliga möbelfärger o vax kostar men inbillar mig att detta är aningen dyrare. Dock är ju detta giftfritt o lämpar sig därför perfekt inomhus! Roligt med projekt på G! :) Kram

      Radera

Med överseende att du anger ditt namn eller din webbadress när du kommenterar. Tack! ♥