måndag 28 december 2015

Usligheter

Hej alla.

Jag veet, det är glest med inlägg och så. Men är taggad för nya bloggen och just nu försöker vi bara överleva dagarna typ. Nå nej. Så usligt är det nu inte riktigt MEN, jag VÄNTAR till NYÅR. Att sätta hela denna äckliga Decembermånad i ryggsäcken och traska vidare på nya friska äventyr!

Imorse hade Baby O riktig jobbig andning, utan bil satt jag fast här hemma och två ungar som boxades med diverse saker på varann o hällde saltgurksvatten över sig själv och köket. Usch. Fick låna ventolin av en vän och sen har liten hållits rätt bra iskick idag, fastän slemhostan är riktigt seg nu och hon fortfarande har lite pip i halsen. Men det har ju iaf inte blivit sämre. peppar peppar.

Ikväll blev det också besök till doktorn igen. Vill inte va med om flera liknande morgonsenarier som i morse. Båda öronen inflammerade och ansträngd andning med pip. Vi fick lite medicin utskriven så håller tummarna att det vänder NU. Är det inte sjukt hur usligt det kan va? Vill bara att detta eländes virus skall gå sin väg ut ur vårt hus.

Ikväll huserar stora killen och mellan damen iaf hos föräldrarnas och där skall de stanna över natten. Så skönt så jag tackar gudarna. Jag och mannen har pysslat om liten med lök i öronen, lagt henne till natten, ätit hämt pizza till tända ljus och nu blir det BRON och massa mys med varann, det har det minsann varit bristvara av de senaste veckorna.



Suddig bild av busarna i julfestutstyrsel. 

26 kommentarer:

  1. Hej! Låter inte alls kul, hemskt då de små e sjuka. Men undrar om du har hört talas om nån resonans, med infraröd? Finns ju vid hälsopraktik natura. Som är super när man har slem, hosta å annars förkyld. Rekommenderar det verkligen till er, kostar endast 10€/gång. Hoppas lilla tösen tillfrisknar snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag har hört talas om det, om hon inte tillfrisknat före nästa vecka så blir det att hälsa på där. Tack<3

      Radera
  2. Ammar du? Om inte hur länge ammade du? Tror man i de flesta fall kan slippa sånthär vid helamning till 6 mån..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Behöver inte alls vara så. Jag helammade nr. 1 till 6 månaderoch han var ofta sjuk. Tvåan varvas med flaska och hon har då istället hållits frisk. Onödig kommentar enligt mig, man tjänar inget på att pika om amning.

      Radera
    2. Anonym - Att man skulle slippa detta helt på grund av bröstmjölk tror jag inte. Men att immunförsvaret stärks av bröstmjölk stämmer ju nog. Ett virus kan ju dock drabba vem som helst, och då beror det på hur ditt immunförsvar tar emot det. Men att hon helt sluppit detta virus bara om jag ammat tre extra månader tror jag inte, hon hade nog blivit smittad i alla fall men kanske inte lika hårt.

      Tack Malin för din kommentar. <3

      Radera
  3. Stämmer nog knappast med amningen.. jag ammade inte alls,och dottern har varit förkyld 2 gånger i sitt liv..hon är över 1 år! Känner flera som ammat länge och haft sjuka barn stup i kvarten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är nog väldigt idividuellt, beroende på hur mycket bobbor man råkar ut för och hur starkt immunförsvar bebben har, det är det som spelar roll.

      Radera
  4. Håller med anonym gällade amningen. Det är ju bevisat i flera forskningar att barn som blir helammade längre får bättre immunförsvar. Generellt sätt alltså. Så är de bara..

    SvaraRadera
  5. Som mamma väljer man själv om man vill/inte vill amma men de som väljer att inte amma här är fördelarna ni väljer bort.. http://www.amning.nu/varfor-amning/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får na fejl me dömhe anonyma. Klart all mammor som slutar ti mam vejt vilka fördejla di missar, alltså hu dum tror ni man e? Å man slutar ju int ti amm för att man bara vill. Allihopan försökar no så läng he bara gar, men gar int e så gar int e. Å mår mamma dåligt över he så känder no bejbi åv he. Att ni orkar. �������� Kämpa hela familjen. Kram.

      Radera
  6. Sara & Anonym - Ja såklart att det är bevisat, och knappast nån nyhet för någon mamma, (speciellt inte för de som valt att gö annorlunda). Ibland måste man dock prioritera, bättre för barnet men dåligt för mamman? Tja då väljer man det andra bästa alternativet för BÅDAS bästa. Inte är det precis så att jag valde bort amningen bara för latheten eller rolighetensskull, utan nej, för att både mamma o baby o resterande familjemedlemmar skulle få må så bra som möjligt.

    Men amma ni som kan o håll bevismaterialen för er själva, för tro det eller ej, det är inte roligt att få dem upptryckt i nyllet. Tycker det räcker bra till att hon varit sjuk i en månads tid nu, och att få det att låta som om det är MITT fel då är allt annat än kul. Alla gör vi vårt eget bästa. Kom ihåg det.

    SvaraRadera
  7. Tror nog de flesta mammor som inte ammar sitt barn fått dehär upptryckt i ansiktet mer än en gång! Vi VET, håll det för er själva! Å på tal om sjuk.. min tjej har haft feber EN gång och en enda dag, varit ordentligt förkyld EN gång (hon är 1 år å fem månader) och hon fick bröstmjölk i endast 10 dagar! Hon var överhuvudtaget inte sjuk under sitt första år. Så att, det beror inte bara på om man ammar eller inte! Å att försöka få det att låta som att J's baby är sjuk för att hon inte ammat tillräckligt länge är bara patetiskt och elakt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon kanske aldrig hade varit sjuk om du ammat. Jag säger inte att barn som ammas inte blir sjuka, jag säger bara att forskning visar att barn som ammas får bättre immunförsvar. Men sori, he va tydligen känslit.. ��

      Radera
    2. Vad rör det ens dig att jag slutade hel amma vi 3 månader? Jag vet att de får bättre immunförsvar av att ammas, men i och med att hon blivit smittad av RS virus så skulle hon ovasett ha blivit sjuk, dock eventuellt lindrigare om hon hade haft fått bröstmjölk ännu, men viruset skulle ändå ha brutit ut i nån form. Dessutom är det andra faktorer som spelar in på hur bra/dåligt immunförsvar hon har, tex att hon blev ordinerad två veckors antibiotikakur direkt hon ploppade ut.

      Klart det är känsligt ämne iom att mitt barn har varit jätte sjuk o såna som du kmr o påstår att det är mitt fel att hon är det.

      Radera
    3. Anonym fråga ju bara. Va skriker du om?, stäng bloggen om man int får fråg!? Allt ska ju vara så naturligt. Amning e int de naturligt då? I dont get it..

      Radera
    4. Skriker? Snarare skriver. Klart man får fråga, men man behöver väl int piika? Naturligt jo i viss mån, såläge det är hälsosamt. Ok. Kan stäng bloggen om du tkr de, ork int me tjafs på barnnivå.

      Radera
    5. Nämen vad elaka kommentarer. Vad har ni att göra med om Josefina ammar sitt barn eller inte? Tror nog att J vet alla fördelar med amning. Kanske hon hade VELAT amma men det fungerade bara inte!? Ni sårar ju bara med era piikar. Kan också inflika att vår första fick RS-virus när han var 2 veckor gammal och han helammades. Ändå spenderade vi en månad på barnavdelningen. Konstigt, han borde ju enligt er ha klarat sig eftersom jag helammade??!

      Radera
  8. Till dig anonym: som sagt tror jag alla vet det redan. Hon kan ju inte direkt börja amma henne pånytt, eller hur? Så vad var poängen med att skriva det? Annat än att komma med onödiga antydningar?!

    Känsligt ämne är det ja, men främst för att folk har svårt att acceptera att det finns mammor som inte kan/vill amma och som känner sig tvungna att påpeka eller kritisera det.

    SvaraRadera
  9. Men hemmskasaker va onödig kommentar anonym. Försök nu iställe att uppmuntra o be att J ska orka o allt som har haft de jobbit me en sjuk bebis å int börja fråga om ammningen o allt. Var och en me sitt. Man känner sig själv o babys bäst . Många kramar till dej josse <3 /M

    SvaraRadera
  10. Det är ju precis dihär "elaka anonyma" som gör så att samhället är som det är idag. Om int man mår bra eller de inte går att amma så SKA man sluta. Blir galen. Du gör precis det som är bäst för er, jag ska knäppa händerna så lilla O får bli frisk. Kram till dej Jossan.

    SvaraRadera
  11. Alltså anonyma! Bara så sjukt bitter å less på sitt eget liv så man måste trycka ner andra. Fy. Kram till er <3

    SvaraRadera
  12. Alltså ja blir så arg på dom elaka kommentarerna.. barn nr. 1 ammade jag 2 månader och hen var ytterst sällan sjuk.. barn nummer 2 ammade jag 2 veckor och ändå har hen inte varit sjuk en gång.. Och jag säger som Jossan att man slutar inte amma pga. lathet.. men för allas bästa så kanske man väljer att sluta.. och därför stämplas vi som dåliga mammor.. skall be för er som har det så jobbigt att ni måst trycka ner andra.. ni måste må oerhört dåligt.. Krya på dig lilla O.. Hoppas du snart får bli frisk och vara frisk hela nästa år :) det vore du värd. <3 /J

    SvaraRadera
  13. Sko ha velat skriva till dej redan igår när jag såg att du hade fått en elak kommentar av anonym, men läste via telefonen och på nåt märkligt sätt går det int att kommentera på en blogspot blogg.

    Har man inget snällt att säga kan man lika bra vara tyst! Jag undrar egentligen varför folk ska lägga sig i? Vad har amning med andra att göra?
    Gahh!

    Hoppas lilla O snart blir frisk! Styrkekramar till dej och din familj!

    SvaraRadera
  14. Jag tycker att folk skulle kommentera på ett sådant sätt att de kan lägga sitt namn efter kommentarerna! Beter ni er på samma sätt i verkligheten? Tror inte det. Peppa och stötta varandra istället.

    Jag har inte kunnat amma våra två barn länge och det är inget jag skäms över. Barn nummer två blev ammad i 7 dagar och har hittills haft en förkylning under sina första sex månader.

    SvaraRadera
  15. Alltså man vill ju bara gråta när man läser kommentarerna. Megakram åt dig!!! Jag ammade nästan en månad, jag grät, hon grät, ingen var glad av det. Allt gjorde ont och mjölken steg inte så Sagas vikt steg inte heller. SORRY DÅ att man är såå skit mamma som istället ger ersättning när det känns som det bättre alternativet åt barnet! Under sina första 6 mån var hon lite småförkyld EN GÅNG. I ett par dagar. Så beror nog på mycket annat också... Nej herregd, folk är så vidriga och löjliga som kommenterar anonymt och bitchigt. Skaffa er ett liv. KRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAM J!

    SvaraRadera

Med överseende att du anger ditt namn eller din webbadress när du kommenterar. Tack! ♥